Objektif : Diakhir permainan murid dapat
- Memahami hubungan sen dan ringgit.
- Menukar sen kepada ringgit
Bahan : 2 kad mainan, dadu, contoh wang siling 10sen, RM1, RM5, dan RM10
Pengetahuan sedia ada murid: Murid mengenal rupa bentuk dan nilai wang.
Walaupun kanak-kanak telah mengenal konsep wang sejak umur 4 tahun,
bagi murid tahun 3, mereka merasa sukar menguasai kemahiran dalam topik
wang. Menurut Borich dan Tombari (1997), konstruktivime adalah
pendekatan pembelajaran yang menyediakan peluang kepada pelajar untuk
membina kefahaman terhadap perkara yang dipelajari dengan mewujudkan
jaringan atau hubungan dalam minda antara idea dan fakta yang sedang
dipelajari. Daripada petikan ini, saya mencipta permainan yang diberi
nama “simpan wang” sebagai cara untuk murid dapat mewujudkan hubungan
dalam minda antara idea dan fakta mengenai wang. Objektif pembelajaran
matematik yang ingin dicapai dalam permainan ini ialah murid dapat
memahami hubungan sen dan ringgit. Dengan memahami hubungan ini, murid
akan dapat menukar sen kepada ringgit dan ringgit kepada sen.
Gambar dibawah adalah kad mainan “Simpan Wang” yang saya cipta.
Antara
bahan mainan yang diperlukan untuk bermain permainan ini ialah sejumlah
wang 10sen, RM1, RM5, RM10 dan dadu. Bilangan pemain yang diperlukan
dalam permainan ini ialah dua orang atau lebih. Saya cadangkan ia dimain
oleh dua hingga empat orang pemain.
3.2.1 Cara bermain permainan “Simpan Wang”.
- Setiap pemain diberi kad mainan.
- Setelah giliran ditentukan, murid pertama memusingkan dadu.
- Murid pertama memasukan sejumlah wang 10sen didalam kolum RM0.10. sebagai contoh Jika dadu menunjukan 6, maka murid memasukan 6keping wang syiling 10sen didalam kolum yang disediakan seperti gambar rajah dibawah.
4. Giliran diberi pula pada peserta ke-2 dan peserta ke-2 melakukan aktiviti seperti peserta pertama.
5. Apabila kolum sen telah penuh kesemua wang syiling itu dibuang dari kad mainan dan diganti dengan sekeping wang RM1 di kolum RM1.00.
6. Kesemua aktiviti diatas diulang sehinggalah mencapai nilai RM100 dan ia dikira sebagai pemenang.
3.2.2 Objektif Permainan “Simpan Wang”
Objektif permainan ini adalah supaya murid dapat memahami bahawa;
- 10 keping wang syiling 10sen adalah bersamaan dengan RM1.00,
- 5 keping wang RM1 adalah bersamaan RM5.00
- 2 keping RM5 adalah bersamaan RM10.00
- 10 keping RM 10 adalah bersamaan dengan RM100.00
3.2.3 Kesan Permainan ‘Simpan Wang’ Terhadap Pembelajaran Pelajar.
“Menurut
Piaget, bermain bukan saja mencerminkan tahap perkembangan kognitif
kanak-kanak, tetapi juga memberikan sumbangan terhadap perkembangan
kognitif itu sendiri”
(Mayke S. Tedjasaputra 2001).
Daripada
petikan ini, daripada petikan ini saya yakin, melalui permainan “Simpan
Wang”, walaupun di kad mainan hanya mengetahui dan mempelajari bahawa 5
keping wang RM1 adalah bersamaan RM5 tetapi akan ada murid yang akan
nampak hubungan bahawa 10 keping RM1 adalah bersamaan dengan sekeping
RM10.
5 keping RM1 = RM5,
2 keping RM5= RM10,
2 keping RM5 = 10 keping RM1 bermakna 10 keping RM1 = RM10.
Begitu
juga dengan hubungan 100 keping RM1 bersamaan RM100 dan sebagainya.
Walaupun ada sebilangan murid yang mungkin tidak nampak hubungan
tersebut. Saya yakin, murid akan mudah memahami apabila guru mengajar
hubungan itu pada masa yang akan datang.
Melalui
permainan ini juga, murid didedahkan secara tidak langsung dengan
kemahiran membanding beza, menambah dan menganggar. Contohnya, apabila
murid memperolehi 6 keping wang syiling 10sen, dia akan tahu bahawa dia
perlukan lagi 4 keping wang syiling. Ini bermakna dalam proses
pemikirannya telah melakukan operasi penolakan. Begitu juga dengan
kemahiran tambah, murid akan mempelajari dan konsep penambahan akan
berlaku dalam pemikirannya setiap kali dia mendapat mata. Dengan melihat
semua kedudukan rakan sepermainan, murid secara tidak langsung akan
membuat pelbagai andaian serta anggaran, dan itu adalah salah satu
kemahiran berfikir secara kritis (KBKK) yang mereka pelajari
Permainan ini boleh dijalankan dalam proses p&p bagi mata pelajaran Matematik.Harap dapat memanfaatkan guru
BalasPadamTerima kasih atas perkongsian info yang menarik dan bermanfaat.^^
BalasPadamBahan banyak membantu dalam P&P. Terima kasih atas perkongsian!
BalasPadamnice blog.
BalasPadamMaklumat yang berfaedah kepada murid.
BalasPadam