Rabu, 28 November 2012

Permainan Matematik : Simpan Wang

Objektif : Diakhir permainan murid dapat
  1. Memahami hubungan sen dan ringgit.
  2. Menukar sen kepada ringgit
Bahan : 2 kad mainan, dadu, contoh wang siling 10sen, RM1, RM5, dan RM10
Pengetahuan sedia ada murid: Murid mengenal rupa bentuk dan nilai wang.
            Walaupun kanak-kanak telah mengenal konsep wang sejak umur 4 tahun, bagi murid tahun 3, mereka merasa sukar menguasai kemahiran dalam topik wang.   Menurut Borich dan Tombari (1997), konstruktivime adalah pendekatan pembelajaran yang menyediakan peluang kepada pelajar untuk membina kefahaman terhadap perkara yang dipelajari dengan mewujudkan jaringan atau hubungan dalam minda antara idea dan fakta yang sedang dipelajari. Daripada petikan ini, saya mencipta permainan yang diberi nama “simpan wang” sebagai cara untuk murid dapat mewujudkan hubungan dalam minda antara idea dan fakta mengenai wang. Objektif pembelajaran matematik yang ingin dicapai dalam permainan ini ialah murid dapat memahami hubungan sen dan ringgit. Dengan memahami hubungan ini, murid akan dapat menukar sen kepada ringgit dan ringgit kepada sen.
 Gambar dibawah adalah kad mainan “Simpan Wang” yang saya cipta.

 Antara bahan mainan yang diperlukan untuk bermain permainan ini ialah sejumlah wang 10sen, RM1, RM5, RM10 dan dadu. Bilangan pemain yang diperlukan dalam permainan ini ialah dua orang atau lebih. Saya cadangkan ia dimain oleh dua hingga empat orang pemain.
3.2.1    Cara bermain permainan “Simpan Wang”.
  1. Setiap pemain diberi kad mainan.
  2. Setelah giliran ditentukan, murid pertama memusingkan dadu.
  3. Murid pertama memasukan sejumlah wang 10sen didalam kolum RM0.10. sebagai contoh Jika dadu menunjukan 6, maka murid memasukan 6keping wang syiling 10sen didalam kolum yang disediakan seperti gambar rajah dibawah.

4.    Giliran diberi pula pada peserta ke-2 dan peserta ke-2 melakukan aktiviti seperti peserta pertama.
5.    Apabila kolum sen telah penuh kesemua wang syiling itu dibuang dari kad mainan dan diganti dengan sekeping wang RM1 di kolum RM1.00.

 
6. Kesemua aktiviti diatas diulang sehinggalah mencapai nilai RM100 dan ia dikira sebagai pemenang.



3.2.2    Objektif Permainan “Simpan Wang”
Objektif permainan ini adalah supaya murid dapat memahami bahawa;
  1. 10 keping wang syiling 10sen adalah bersamaan dengan RM1.00,
  2. 5 keping wang RM1 adalah bersamaan RM5.00
  3. 2 keping RM5 adalah bersamaan RM10.00
  4. 10 keping RM 10 adalah bersamaan dengan RM100.00

3.2.3    Kesan  Permainan ‘Simpan Wang’ Terhadap Pembelajaran Pelajar.
“Menurut Piaget, bermain bukan saja mencerminkan tahap perkembangan kognitif kanak-kanak, tetapi juga memberikan sumbangan terhadap perkembangan kognitif itu sendiri”
(Mayke S. Tedjasaputra 2001).
Daripada petikan ini, daripada petikan ini saya yakin, melalui permainan “Simpan Wang”, walaupun di kad mainan hanya mengetahui dan mempelajari bahawa 5 keping wang RM1 adalah bersamaan RM5 tetapi akan ada murid yang akan nampak hubungan bahawa 10 keping RM1 adalah bersamaan dengan sekeping RM10.
 5 keping RM1 = RM5,
2 keping RM5= RM10,
2 keping RM5 = 10 keping RM1 bermakna 10 keping RM1 = RM10.
Begitu juga dengan hubungan 100 keping RM1 bersamaan RM100 dan sebagainya. Walaupun ada sebilangan murid yang mungkin tidak nampak hubungan tersebut. Saya yakin, murid akan mudah memahami apabila guru mengajar hubungan itu pada masa yang akan datang.
            Melalui permainan ini juga, murid didedahkan secara tidak langsung dengan kemahiran membanding beza, menambah dan menganggar. Contohnya, apabila murid memperolehi 6 keping wang syiling 10sen, dia akan tahu bahawa dia perlukan lagi 4 keping wang syiling. Ini bermakna dalam proses pemikirannya telah melakukan operasi penolakan. Begitu juga dengan kemahiran tambah, murid akan mempelajari dan konsep penambahan akan berlaku dalam pemikirannya setiap kali dia mendapat mata. Dengan melihat semua kedudukan rakan sepermainan, murid secara tidak langsung akan membuat pelbagai andaian serta anggaran, dan itu adalah salah satu kemahiran berfikir secara kritis (KBKK) yang mereka pelajari

5 ulasan:

  1. Permainan ini boleh dijalankan dalam proses p&p bagi mata pelajaran Matematik.Harap dapat memanfaatkan guru

    BalasPadam
  2. Terima kasih atas perkongsian info yang menarik dan bermanfaat.^^

    BalasPadam
  3. Bahan banyak membantu dalam P&P. Terima kasih atas perkongsian!

    BalasPadam
  4. Maklumat yang berfaedah kepada murid.

    BalasPadam